Music as Cultural Education:
Building New Bridges between
Pre-College Schools and Universities
a cura di
Giuseppina La Face Bianconi
Pierpaolo Polzonetti
C. Matthew Balensuela
venerdì 22 – sabato 23 giugno 2018
Bologna, palazzo Marescotti Brazzetti, via Barberia 4
Greetings
Carla Faralli (Università di Bologna) on behalf
of Francesco Ubertini, Rector
Marilena Pillati (Vice-Mayor, Bologna)
Dinko Fabris (Last President, International Musicological Society)
Giorgio Forni (President, “Il Saggiatore musicale”)
Giuseppina La Face (IMS e Rete Universitaria per l’Educazione musicale,
Università di Bologna)
General Introduction
C. Matthew Balensuela (DePauw University, Greencastle, In.)
Pierpaolo Polzonetti (University of California, Davis)
Opening Remarks
Session I – Musicology in Public Schools before College
chair: Pierpaolo Polzonetti
C. Matthew Balensuela
Music as a Liberal Art: the Continuing Relevance
of Medieval Music Pedagogy in Teacher Education
James Davis (State University of New York, Fredonia)
Jessica Lotyczewski e Henryk Lotyczewski (Waterville Jr/Sr High School
in Waterville, NY)
“How would you…?” Linking the Music History Seminar to Public School Teachers
Lorenzo Bianconi (Università di Bologna)
Silvia Cancedda (Scuola primaria “Diana Sabbi”, Pianoro)
Un soggetto scabroso, un progetto ambizioso: il “Giasone” va alla Scuola primaria
James Maiello (University of Manitoba, Canada)
A Praxial Approach to Musicology in the Secondary School Curriculum
Respondents:
Andrea Malvano (Università di Torino)
Giampaolo Mele (Università di Sassari)
venerdì 22 giugno, ore 15 – 19
Session II – Interdisciplinary Approaches
chair: C. Matthew Balensuela
Pierpaolo Polzonetti
Maggie Youngblood (Northpoint Elementary School in Granger, In.)
Teaching Humanities and Science through Music in Primary Education
Karen Hiles (Stevenson School, Pebble Beach, Ca.)
“Roll, Jordan, Roll”: Teaching the Slave Narrative through Sound
Cesarino Ruini (Università di Bologna)
La “musica degli angeli”: Josquin Desprez al Liceo
Maria Rosa de Luca (Università di Catania)
Ferdinando D’Urso (Università di Catania)
‘Opera-evento’ e storytelling: costruire la Storia attraverso la musica d’arte
Carla Cuomo (Università di Bologna)
Denise Lentini (IeFP Emilia Romagna, Bologna)
DoReMat©: un nuovo progetto formativo
per insegnare la matematica attraverso la musica
Respondents:
Paolo Somigli (Libera Università di Bolzano)
Claudio Toscani (Università statale, Milano)
sabato 23 giugno 2018, ore 10 – 13,30
Session III – University, School before College and the Politics of Education
chair: Paolo Fabbri (Università di Ferrara)
Luca Aversano (Università di RomaTre)
Musica e Scuola in Italia: le recenti politiche amministrative
Franz Comploi (Libera Università di Bolzano)
L’educazione musicale in Alto Adige a Scienze della Formazione e nella Scuola:
relazioni, potenzialità, sfide
Anna Quaranta (Scuola media “Rodari Jussi”, IC n. 2,
San Lazzaro di Savena) e Anna Scalfaro (Università di Bologna)
La collaborazione tra Scuole e Università: il caso dei “Classici in Classe”
Eri Tsujimura (member of the City Board of Education in Hamamatsu, Japan)
Music Education in Japanese Compulsory Education: Practice in Hamamatsu City
Daniele Sabaino (Università di Pavia, sede di Cremona)
La formazione dei docenti tra Università e Scuola: il punto della situazione
Anna Tedesco (Università di Palermo)
Il “Laboratorio d’ascolto” dell’Università di Palermo:
un osservatorio sulle conoscenze musicali degli studenti di discipline umanistiche
Respondents:
Monica Fini (Scuola media “Guido Reni”, IC n. 16, Bologna)
Francesco Finocchiaro (Universität Wien)
Berta Martini (Università di Urbino)
sabato 23 giugno 2018, ore 15 – 19
Session IV – Multicultural Perspectives
chair: Giovanni Giuriati (Roma)
Brian Christopher Thompson (The Chinese University of Hong Kong)
Music, Culture, and Education in Post-Colonial Hong Kong
Annie Yen-Ling Liu (Soochow University, China)
Blake C. Stevens (College of Charleston, South Carolina)
Towards a Global Music History: Comparative Approaches
in Chinese Historiography
Katrin Reiners (Gymnasium, Damme, Deutschland)
Zur musikpädagogischen Ambivalenz eines interkulturell angelegten Musikunterrichts in der allgemeinbildenden Schule
Melanie Lowe (Vanderbilt University, Nashville, Tn.)
Multicultural Perspectives from the New World: Negotiating Asian-American Identity and Dvořák’s Americanism in the Pre-College Music Classroom
Paola Besutti (Università di Teramo)
Maica Tassone (IC Giulianova 1, Teramo)
Glocalsound: Intercultural Perspectives in a Musicological Education Model
for Italian Secondary School
Respondents:
Giorgio Adamo (Università di Roma Tor Vergata)
Nico Staiti (Università di Bologna)
________________________
in collaborazione con
Dipartimento delle Arti – La Soffitta Centro di promozione teatrale
con il patrocinio del
Comune di Bologna
e della
Rete Universitaria per l’Educazione musicale
________________________
Dipartimento delle Arti
info: tel. 051 2092000 | www.dar.unibo.it
Segreteria:
Nicola Badolato, Anna Scalfaro
Organizzazione e Comunicazione:
Articolture
viale Antonio Silvani 12, 40122 Bologna
tel. 051 18899687 | info.dar@articolture.it | darvipem.comunicazione@unibo.it